Strona główna
Witamy na naszej stronie
Obecnie jedynie 1,7% stron internetowych spełnia standard dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Podmioty publiczne powinny dostosować swoje serwisy do nowych standardów
do końca maja 2015 r.
Europejska Agencja Rozwoju Regionalnego
pomaga NIEODPŁATNIE wdrożyć rozwiązania
proponowane przez MINISTERSTWO ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI.
Serwis wymaga przebudowy gdy:
- z serwisu nie można korzystać tylko za pomocą klawiatury (czyli bez użycia myszki). Jest to poważne utrudnienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową – stałą, ale także czasową (np. kontuzja ręki).
- dokumenty publikowane są w formie obrazków (fotografii) – w treści takiego skanu nie można zaznaczyć liter i wyrazów, a zatem nie odczyta go czytnik, z którego korzystają osoby niewidome. Ten problem najczęściej dotyczy plików PDF;
- zdjęcia i grafiki nie są uzupełniane o tzw. opisy alternatywne - co oznacza, że osoba, która nie widzi, albo widzi słabo, nie dowie się, co jest na ilustracji;
- filmy w serwisie nie mają napisów - nie skorzysta z nich osoba niesłysząca (albo taka, która nie może włączyć głośnika);
- treści na stronie nie mają jasnej struktury (śródtytuły zaznaczane są np. tylko wielkością czcionki albo kolorem – a nie odpowiednim stylem, który poza wyglądem niesie też treść logiczną). W ten sposób ktoś, kto nie widzi, będzie musiał czytać wszystko, bo nie będzie mógł ustalić, w jaki sposób tekst został podzielony;
- kolorystyka strony powstała bez uwzględnienia potrzeb osób niedowidzących i mających kłopot z kolorami (wad wzroku jest wiele, ale przy dobrze dobranych kolorach każdy może tak zmienić ustawienia swojego komputera, by móc korzystać z serwisu);
- nie ma możliwości powiększania tekstu;
- serwis używa sformułowań typu „kliknij wyżej/niżej”, ważne treści wyróżniane są kolorem, a na jednej stronie jest więcej niż jeden napis „więcej” (bez wyjaśnienia, o jakie „więcej” chodzi). Taki zapis jest zupełnie niezrozumiały dla osoby, która nie widzi;
- serwis może być niedostępny, jeśli autorzy treści nie zwracają uwagi na język – na to, czy jest zrozumiały dla osób nie będących specjalistami w danej dziedzinie. Język urzędowy jest dopuszczalny w dokumentach, jednak w przypadku komunikatów należy pamiętać, że wiele osób np. starszych, czy słabiej wykształconych, nie rozumie trudnych słów i złożonych zwrotów;
Jeśli potrzebujesz NIEODPŁATNEJ pomocy przy wdrożeniu rozwiązań pozwalających na zgodność z obecnymi wymaganymi standardami prosimy o kontakt:
telefon: 505 605 444
e-mail : biuro@eapr.pl