Dostosowanie portali użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych
Serwisy użyteczności publicznej zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów mają być dostosowane do obywateli niepełnosprawnych najpóźniej do 30-maja-2015 roku wg standardów międzynarodowych WCAG 2.0. Standard WCAG 2.0 określa stopień, w jakim strona internetowa jest dostępna dla osób z grup zagrożonych wykluczeniem cyfrowym np. osób niepełnosprawnych lub seniorów.
Żródło: https://mac.gov.pl/
Europejska Agencja Rozwoju Regionalnego
pomaga NIEODPŁATNIE wdrożyć rozwiązania
proponowane przez MINISTERSTWO ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
Działamy wg wytycznych i na narzędziach rekomendowanych i tworzonych przy współpracy
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz fundacją WIDZIALNI.
Serwis wymaga przebudowy gdy:
- z serwisu nie można korzystać tylko za pomocą klawiatury (czyli bez użycia myszki). Jest to poważne utrudnienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową – stałą, ale także czasową (np. kontuzja ręki).
- dokumenty publikowane są w formie obrazków (fotografii) – w treści takiego skanu nie można zaznaczyć liter i wyrazów, a zatem nie odczyta go czytnik, z którego korzystają osoby niewidome. Ten problem najczęściej dotyczy plików PDF;
- zdjęcia i grafiki nie są uzupełniane o tzw. opisy alternatywne - co oznacza, że osoba, która nie widzi, albo widzi słabo, nie dowie się, co jest na ilustracji;
- filmy w serwisie nie mają napisów - nie skorzysta z nich osoba niesłysząca (albo taka, która nie może włączyć głośnika);
- treści na stronie nie mają jasnej struktury (śródtytuły zaznaczane są np. tylko wielkością czcionki albo kolorem – a nie odpowiednim stylem, który poza wyglądem niesie też treść logiczną). W ten sposób ktoś, kto nie widzi, będzie musiał czytać wszystko, bo nie będzie mógł ustalić, w jaki sposób tekst został podzielony;
- kolorystyka strony powstała bez uwzględnienia potrzeb osób niedowidzących i mających kłopot z kolorami (wad wzroku jest wiele, ale przy dobrze dobranych kolorach każdy może tak zmienić ustawienia swojego komputera, by móc korzystać z serwisu);
- nie ma możliwości powiększania tekstu;
- serwis używa sformułowań typu „kliknij wyżej/niżej”, ważne treści wyróżniane są kolorem, a na jednej stronie jest więcej niż jeden napis „więcej” (bez wyjaśnienia, o jakie „więcej” chodzi). Taki zapis jest zupełnie niezrozumiały dla osoby, która nie widzi;
- serwis może być niedostępny, jeśli autorzy treści nie zwracają uwagi na język – na to, czy jest zrozumiały dla osób nie będących specjalistami w danej dziedzinie. Język urzędowy jest dopuszczalny w dokumentach, jednak w przypadku komunikatów należy pamiętać, że wiele osób np. starszych, czy słabiej wykształconych, nie rozumie trudnych słów i złożonych zwrotów;
Jeśli potrzebują Państwo NIEODPŁATNEJ pomocy przy wdrożeniu rozwiązań pozwalających na zgodność z obecnymi wymaganymi standardami prosimy o kontakt:
telefon: 505 605 444
e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.